De basis op orde is noodzaak voor excellente service van het Facilitair Bedrijf
Integron voert jaarlijks grootschalig facilitair onderzoek uit onder werkend Nederland. Hoe tevreden zijn je eindgebruikers en welke facilitaire diensten vinden zij het belangrijkst? In het meest recente rapport Facility Beleving in Nederland leest u wat hieromtrent de meest recente ontwikkelingen zijn.
Over wat de belangrijkste facilitaire diensten zijn, zijn uw interne klanten duidelijk. Van alle 16 KPI’s van het Facilitair Bedrijf die meegenomen zijn in het onderzoek wordt de Top 3 gevormd door werkplek, veiligheid en beveiliging en schoonmaakdiensten. Werkend Nederland geeft aan dat écht lekker kunnen werken (facility excellence) voor hen alleen mogelijk als de basis op deze deelgebieden op orde is.
De professionalisering van het Facilitair Bedrijf
De professionalisering van het Facilitair Bedrijf en de facilitaire dienstverlening van de afgelopen jaren heeft veel goeds gebracht. Veel facilitaire eindverantwoordelijken hebben vandaag de dag een facilitaire studie in het hoger onderwijs afgerond. Samen met collega’s sta je binnen organisaties aan het roer van de transitie die het Facilitair Bedrijf doormaakt; van ondersteunende afdeling en kostenpost naar essentieel bij écht het beste uit de medewerkers halen.
Toch hebben de professionalisering en de bijkomende manieren van kijken naar de facilitaire dienstverlening ook schaduwzijden. Neem de moderne concepten die al enige tijd in opmars zijn. Hierin wordt niet zelden veel belang gehecht aan zaken als kleuren, geuren en gebruik van materialen. Zeker, deze zaken kunnen de Facility Beleving verder verhogen en doen dat in de praktijk ook. Helaas leidt dit er soms ook toe dat de basis uit het oog verloren wordt.
Potentie om te verbeteren
Omdat het meeste verbeterpotentieel binnen de facilitaire dienstverlening aanwezig is binnen de schoonmaak, noem ik als voorbeeld graag de verbeteringen die aangebracht zijn aan veel sanitaire voorzieningen. Hoeveel kleuren en geuren daar ook extra toegevoegd worden, als de basis van de schoonmaak niet op orde is, blijft een vies toilet een vies toilet, ook al is het een modern toilet.
Investeren in bijvoorbeeld moderne technieken om optimale beleving te creëren is top of mind en bijna niet meer weg te denken. Een logisch gevolg van alle snelle ontwikkelingen waar het Facilitair Bedrijf mee in aanraking komt. Echter stel ik mijzelf vaak de vraag; Sluit dit dan ook écht aan op de wensen en behoeften van de eindgebruiker die vandaag de dag ondersteund en ontzorgt wil worden en niet per se bezig is met deze toekomstige ontwikkelingen.
Diegenen onder je die zich, aan welke kant van de streep ook, bezighouden met de aanbesteding van facilitaire dienstverlening kunnen er ongetwijfeld over meepraten. Steeds vaker vinden moderne concepten hiernaar toe hun weg. Steeds vaker zijn moderne concepten ook doorslaggevend bij de uiteindelijke uitslag van de aanbesteding.
“Omdat het meeste verbeterpotentieel binnen de facilitaire dienstverlening aanwezig is binnen de schoonmaak, noem ik als voorbeeld graag de verbeteringen die aangebracht zijn aan veel sanitaire voorzieningen. Hoeveel kleuren en geuren daar ook extra toegevoegd worden, als de basis van de schoonmaak niet op orde is, blijft een vies toilet een vies toilet, ook al is het een modern toilet.”
Refererend aan eerdergenoemde voorbeelden, kom ik terug bij de basis die op orde moet zijn. Dat is noodzaak voor excellente service. En de basis bestaat nog steeds uit enthousiasme, zichtbaarheid, bekendheid van producten en diensten en aansluiting van producten en diensten op de wensen en behoeften van de eindgebruikers.
Alles overziend ben ik benieuwd naar hoe eindgebruikers de facilitaire dienstverlening beoordelen en wat jij doet voor een zo goed mogelijke Facility Beleving.